umów się na konsultację 533 728 335

Blog

Antyutleniacze – czy dostarczasz ich w wystarczającej ilości?

Antyutleniacze – czy dostarczasz ich w wystarczającej ilościAntyutleniacze to cenione składniki każdej diety, których główną rolą jest neutralizowanie szkodliwego wpływu wolnych rodników. Wolne rodniki to reaktywne formy tlenu, które powstać mogą w organizmie pod wpływem działania wielu czynników. Najważniejsze z nich to: – bardzo intensywny wysiłek fizyczny – stres – palenie papierosów – zanieczyszczenia środowiska – nadmierne opalanie się – żywność przetworzona – metabolity leków Organizm wykształcił szereg mechanizmów obronnych, mających na celu zneutralizowanie działania wolnych rodników na komórki ciała. Jednak w dobie zwiększonego narażenia na działanie wolnych rodników, okazują się być… czytaj dalej

Najlepsze sposoby na nawodnienie organizmu

Najlepsze sposoby na nawodnienie organizmuWoda stanowi źródło życia, bez niej można przeżyć zaledwie kilka dni. Pomijając ten najmniej optymistyczny wariant całkowitego braku dostępu do wody – powinniśmy zadbać o właściwe nawodnienie organizmu na co dzień. Dlaczego to takie ważne? Gdyż ubytek wody z organizmu rzędu nawet 1 – 2% może negatywnie oddziaływać na zdrowie. Odpowiednia zawartość wody w komórkach ciała zapewnia właściwe tempo metabolizmu oraz optymalna pracę wszystkich narządów. Co się dzieje, gdy pijemy zbyt mało płynów? I czym najlepiej nawodnić organizm? Objawy odwodnienia – zauważasz je u siebie?… czytaj dalej

Tłuszcze trans – czy jest się czego bać?

Tłuszcze trans – czy jest się czego baćNajmocniej krytykowanym obecnie składnikiem diety są tłuszcze. Ich spożycie utożsamiane jest z większą zachorowalnością na miażdżycę, nadciśnienie, zawał serca czy nadwagę. Takie błędne przekonanie pokutuje od wielu lat, stawiając diety bogatotłuszczowe w bardzo niekorzystnym świetle. Okazuje się jednak, że tłuszcze mogą być śmiało uznane za najwartościowszy składnik diety. Liczne badania udowadniają, że tłuszcze dostarczane wraz z dietą wykazują szereg właściwości prozdrowotnych. A co z tłuszczami trans? Czy one także są mniej szkodliwe niż sądzono? Nowe spojrzenie na dietę wysokotłuszczową Od wielu lat za najzdrowszą uważana… czytaj dalej

Dlaczego coraz częściej chorujemy na cukrzycę?

Dlaczego coraz częściej chorujemy na cukrzycęCukrzyca uznawana jest za jedną z najpoważniejszych chorób XXI wieku. Nazywana cichą epidemią, zbiera ogromne żniwo wśród coraz młodszych ludzi. Już kilkaset milionów ludzi na całym świecie dotkniętych jest tą chorobą – i te ponure statystyki lawinowo wzrastają. Ponadto wiele przypadków cukrzycy pozostaje wciąż niezdiagnozowanych. Choroba ta ma podłoże metaboliczno – hormonalne. Sprowadza się do wzrostu poziomu glukozy we krwi, czego konsekwencją jest postępująca glikacja białek oraz uszkodzenie wielu narządów. Nieleczona cukrzyca wiąże się z wystąpieniem poważnych konsekwencji zdrowotnych – a przecież to w dużej… czytaj dalej

Dlaczego należy ograniczać spożycie węglowodanów?

Dlaczego należy ograniczać spożycie węglowodanówPodstawą tradycyjnej diety są węglowodany, traktowane jako główne źródło energii. Bez względu na to, czy mówimy o diecie sportowca, diecie odchudzającej czy diecie bez specjalnego przeznaczenia – węglowodany są tymi makroskładnikami, które dostarczają największej ilości kalorii. Białka dostarczamy niewiele, a tłuszczów – jeszcze mniej. Nie dostrzegamy w takim rozkładzie makroskładników diety nic złego – a szczególnie rozgrzeszeni czujemy się dostarczając w diecie węglowodanów złożonych. Wszak uznawane są one za najzdrowsze źródło stopniowo uwalnianej energii. Zapominamy jednak o najważniejszym – to wciąż są cukry. Owszem, węglowodany… czytaj dalej

Intermittent Fasting – spróbuj tego modelu żywieniowego

Intermittent Fasting – spróbuj tego modelu żywieniowegoJednym z najbardziej podstawowych zaleceń dietetycznych, łączących praktycznie wszystkie diety – i te odchudzające, i te dedykowane sportowcom, a także te o specjalnym przeznaczeniu terapeutycznym – jest regularne spożywanie posiłków. Konieczność jedzenia niemal z zegarkiem w ręku – co 4 godziny, stała się dla niektórych obsesją. Jedzą zatem pięć posiłków w ciągu dnia – nawet wtedy, gdy nie są głodni. Czy to rzeczywiście ma sens? Czy nie powinniśmy zastanowić się, po co natura wyposażyła nas w fizjologiczny ośrodek głodu i sytości, zlokalizowany w mózgu? Może… czytaj dalej