umów się na konsultację 533 728 335

Blog

Cierpisz na nadwagę? Nie zapomnij wykonać tych badań laboratoryjnych!

Cierpisz na nadwagę Nie zapomnij wykonać tych badań laboratoryjnychOtyłość uznawana jest za chorobę – i tak jak każda choroba przewlekła powinna być zdiagnozowana. Nie wystarczy jednak dokonać pomiaru masy ciała czy obwodu w pasie – w końcu otyłość można rozpoznać wizualnie. Istotne jest natomiast wykonanie szeregu badań laboratoryjnych, które umożliwiają określenie przyczyn nadmiernej masy ciała. Dużym uproszczeniem jest bowiem stwierdzenie, że przyczyną otyłości jest przyjmowanie zbyt dużej liczby kalorii. Owszem, jest to prawdą – ale kluczowe znaczenie ma to, jak te spożyte kalorie wpływają na organizm. Badania laboratoryjne są zatem pomocne w ustalaniu… czytaj dalej

Kompedium wiedzy na temat cukrzycy typu 2

Kompedium wiedzy na temat cukrzycy typu 2Cukrzyca typu 2 to schorzenie metaboliczne znane już od tysiącleci. Jednak dopiero w ostatnich kilkudziesięciu latach odnotowano lawinowy wzrost zachorowań na tą chorobę. A wzrost częstości przypadków cukrzycy dotyczy osób obojga płci, w każdej grupie wiekowej, przy czym odnotowywana jest niepokojąca tendencja do diagnozowania cukrzycy u coraz młodszych pacjentów, w tym dzieci i młodzieży. Dlaczego obecnie cukrzyca typu 2 stała się jedną z najczęściej występujących chorób przewlekłych – i jedną z najczęstszych przyczyn zgonów?   Cukrzyca typu 2 – epidemia XXI wieku W 2016 roku… czytaj dalej

Ograniczasz spożycie jajek? To zalecenie żywieniowe jest już nieaktualne!

Ograniczasz spożycie jajek To zalecenie żywieniowe jest już nieaktualneCholesterol to jeden z najbardziej kontrowersyjnych składników diety. Przez lata kojarzony był ze zwiększonym ryzykiem rozwoju chorób układu sercowo – naczyniowego. Na bazie tych błędnych przekonań zalecane było ograniczenie spożycia jaj do dwóch tygodniowo. Nie brakuje jednak badań naukowych, które zaprzeczają konieczności ograniczenia podaży cholesterolu wraz z dietą. Kilka słów o cholesterolu Wiele osób kojarzy cholesterol jedynie jako niepożądany składnik diety. W rzeczywistości jest to składnik niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, syntetyzowany w organizmie w ilości około 800 mg na dobę. Pula cholesterolu w organizmie… czytaj dalej

Zdrowe żywienie w szkołach – oczekiwania kontra rzeczywistość

Zdrowe żywienie w szkołach – oczekiwania kontra rzeczywistośćOd kilku lat coraz częściej poruszany jest temat tego, co nasze dzieci spożywają podczas pobytu w szkole. Dyskusja ta rozpoczęła się w odpowiedzi na lawinowy wzrost przypadków nadwagi i otyłości u dzieci, a także coraz częstsze diagnozowanie takich schorzeń dietozależnych jak cukrzyca typu 2 czy nadciśnienie. Nikt nie poddaje w wątpliwość, że właściwe żywienie dzieci już od najwcześniejszych lat życia to podstawa prawidłowego rozwoju dziecka i inwestycja w jego zdrowie w przyszłości. I oczywiste jest, że coraz większe grono rodziców zwraca baczną uwagę na to,… czytaj dalej

Raw Food – wpływ witarianizmu na zdrowie

Raw Food - wpływ witarianizmu na zdrowieW świetle współczesnej wiedzy z zakresu dietetyki i medycyny, nikt już nie kwestionuje ogromnego wpływu diety na stan zdrowia organizmu. Z tej świadomości wynika potrzeba poszukiwania idealnego modelu żywienia. Idealnego, czyli takiego, który doskonale odpowiadałby potrzebom organizmu człowieka , a jednocześnie odbiegał od współczesnej, mocno przetworzonej diety. I oto jest – witarianizm, czyli Raw Food. Dla zwolenników surowej diety – trafna odpowiedź na nękające współczesną ludzkość choroby cywilizacyjne, dla sceptyków – radykalna dieta eliminacyjna, prowadząca niechybnie do niedoborów pokarmowych. Jak jest w rzeczywistości? Pora przyjrzeć… czytaj dalej

Pierwotne i pochodne kwasy tłuszczowe, czyli tłuszcze pod lupą

Pierwotne i pochodne kwasy tłuszczowe, czyli tłuszcze pod lupąPowszechnie znany podział kwasów tłuszczowych to ten na nasycone i nienasycone kwasy tłuszczowe. Kwasy omega 3 uznawane są za zdrowe, zaś omega 6 – za te kwasy tłuszczowe, które należy ograniczać w diecie. Utarło się nawet określenie: niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, które odnosi się do kwasów omega 3: DHA i EPA. Jednak z biochemicznego punktu widzenia określenie to jest bardzo nietrafione. Dlaczego? Gdyż prawdziwie niezbędne są jedynie te kwasy tłuszczowe, których nasz organizm nie jest w stanie zsyntetyzować. I te związki określane są mianem pierwotnych… czytaj dalej