umów się na konsultację 533 728 335

Blog

Dieta oparta na tłuszczach i ketogeniczna w sporcie – czy to możliwe?

Dieta oparta na tłuszczach i ketogeniczna w sporcie – czy to możliweKażdy, kto uprawia sport, spotkał się z tezą, iż przed treningiem i po nim należy dostarczyć sporych ilości węglowodanów. Cukry dostarczane są nie tylko w okresie okołotreningowym – każdy posiłek bazuje na węglowodanach. Taki sposób komponowania diety w sporcie wynika z przekonania, że najefektywniejszym paliwem dla intensywnie pracujących mięśni są właśnie węglowodany. A przecież organizm może pozyskiwać energie z wszystkich makroskładników diety: – węglowodany dostarczają 4 kcal z 1 g – tłuszcze dostarczają 9 kcal z jednego grama – białko dostarcza 4 kcal z 1… czytaj dalej

Oleje roślinne czy masło – który tłuszcz jest najzdrowszy?

Tłuszcze to – obok węglowodanów i białek – kluczowe makroskładniki diety. Niestety – bardzo często w diecie ograniczane. Odchudzanie, nadciśnienie, wysoki poziom cholesterolu skłaniają wielu z nas do ograniczenia podaży tłuszczu. To właśnie tłuszcze kojarzone są z negatywnym wpływem na zdrowie, zwłaszcza układ sercowo – naczyniowy. Redukując tłuszcze, najczęściej zwiększamy ilość węglowodanów w diecie – i problemy ze zdrowiem wcale nie znikają, co więcej – nasilają się. Wniosek może być tylko jeden – to nie tłuszcze są odpowiedzialne za powszechnie występujące problemy ze zdrowiem, a… czytaj dalej

Dlaczego otyłość wisceralna jest tak groźna dla zdrowia?

Dlaczego otyłość wisceralna jest tak groźna dla zdrowiaCoraz więcej wiemy o negatywnym wpływie otyłości na zdrowie. Jednak poza wagą i obliczoną wartością BMI liczy się coś jeszcze – obwód brzucha i stopień kumulacji tkanki tłuszczowej w okolicy talii. Dlaczego? Gdyż to właśnie otyłość typu brzusznego, czyli wisceralna stanowi największe zagrożenie dla zdrowia. Nie każdy nadprogramowy centymetr świadczy o otyłości brzusznej – warto zatem wiedzieć, jakie są kryteria rozpoznania otyłości typu brzusznego. Równie cenna jest wiedza dotycząca przyczyn powstawania otyłości w okolicy brzucha. Jak rozpoznać otyłość brzuszną? Kiedyś najlepszym miernikiem nadwagi czy otyłości… czytaj dalej

Aktywność fizyczna w insulinooporności i cukrzycy

Aktywność fizyczna w insulinooporności i cukrzycyInsulinooporność oraz cukrzyca to najpowszechniej występujące zaburzenia metaboliczne. U ich podstaw leży szereg czynników genetycznych i środowiskowych, a na pierwszy plan wysuwa się niezdrowy styl życia. Brak właściwie zbilansowanej diety oraz siedzący tryb życia to główni winowajcy. Zmiana trybu życia na zdrowszy jest jednoznaczna ze skuteczną profilaktyką wielu chorób przewlekłych. Mowa nie tylko o cukrzycy, ale także jej powikłaniach. Jednocześnie aktywność fizyczna stanowi – obok diety – skuteczne uzupełnienie terapii insulinooporności i cukrzycy. Absolutnie nie należy obawiać się aktywności fizycznej w cukrzycy. A jak skutecznie… czytaj dalej

Czy mamy bać się cholesterolu?

Czy mamy bać się cholesterolu?Jaki jest najbardziej znienawidzony składnik diety? Bez wątpienia są to tłuszcze nasycone i cholesterol. A jaki wynik badania krwi wzbudza niemały przestrach? Oczywiście wysoki poziom cholesterolu we krwi! Od lat panuje taka psychoza strachu – spożywanie tłuszczów nasyconych utożsamiane jest z poważnym zagrożeniem dla zdrowia – zwłaszcza funkcjonowania układu sercowo – naczyniowego. Badania ostatnich lat pokazują jednak zupełnie inne oblicze tłuszczów – ich spożycie z dietą wcale nie prowadzi do wzrostu poziomu cholesterolu we krwi. Ponadto sama hipercholesterolemia nie stanowi czynnika ryzyka rozwoju miażdżycy i… czytaj dalej

Spalaj tłuszcz dietą opartą na tłuszczach

Spalaj tłuszcz dietą opartą na tłuszczachOdchudzanie kojarzy się najczęściej z dietą ubogą w tłuszcz. Od wielu lat tłuszcze uznawane są za najmniej pożądane składniki diety. Eliminowane są zatem z diety odchudzającej, ale także z tradycyjnego jadłospisu, gdyż podaż tłuszczu utożsamiana jest ze zwiększonym ryzykiem chorób sercowo – naczyniowych. Najnowsze badania stawiają jednak tłuszcze w zupełnie nowym, bardzo korzystnym świetle. Najwyższa pora odczarować negatywny wizerunek tłuszczów – okazują się one bowiem skutecznym sposobem na profilaktykę chorób serca, wzmocnienie odporności, zapobieganie przewlekłym stanom zapalnym i wspomaganie odchudzania. Pozytywny wpływ tłuszczów na sylwetkę… czytaj dalej